Indah* kopen
Nieuws

Sneak preview: Het verdriet van de Molukken. Ook in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

(foto Stichting Moluks Historisch Museum

Dit is een deel van het artikel Het verdriet van de Molukken in PINDA*, de glossy met een Indisch tintje die medio september 2019 verschijnt

Jongeren denken bij Molukkers vooral aan artiesten als Memru, Ronnie Flex of Kraantje Pappie. Maar ook aan de onlangs verboden motorclub Satudarah. Ouderen denken aan de treinkapingen van de jaren zeventig van de vorige eeuw. Maar voorop staat het beeld van de KNIL-soldaat, trouw aan koningshuis en het vaderland. Een korte update aan de hand van zes vragen.

Wanneer begint de gedeelde geschiedenis van Nederland en de Molukken?
Aan het begin van de zestiende eeuw komen de Portugezen aan op Ternate, het belangrijkste eiland in de regio. Na een mislukte poging om de specerijenhandel volledig te beheersen worden de Portugezen zestig jaar later van Ternate verdreven. Ook op de eilanden Tidore, Ambon, Seram en Banda komt er een eind aan de Portugese aanwezigheid. Hierna volgen de Spanjaarden, de Engelsen en de Nederlanders die op hun beurt hetzelfde proberen. In het begin van de zeventiende eeuw eist de VOC* een monopolie op de handel met de ‘Spice Islands’. De Molukse bevolking wil een vrije handel. Dat leidt uiteindelijk tot gewelddadige conflicten. In 1621 laat Jan Pieterszoon Coen in een oorlog met de Banda-eilanden* het grootste deel van de vijftienduizend personen tellende bevolking doden of als slaaf afvoeren. De nootmuskaatteelt wordt door hem in handen gegeven van Europese perkeniers*. Hun slaven verbouwen de nootmuskaat op de plantages, de zogeheten perken.

Uit het voorwoord van Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur

Scheldwoord of geuzennaam

In de periode 1945 – 1968 kwamen er zo’n 350.000 mensen uit Indië en Indonesië naar Nederland. Naast Indische Nederlanders of Indo’s waren dat totoks – Hollanders die vaak al generaties lang in de kolonie woonden. Ook Molukkers en peranakan Chinezen, die een bestaan in Indië hadden opgebouwd maakten de overtocht. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen Nederlanders die banden hebben met Nederlands-Indië en Indonesië.……….Die enorme verscheidenheid maakt de groep voor de buitenwereld diffuus. Moeilijk te plaatsen. Of zoals in Indische kringen steeds luider wordt gemopperd: ‘Het lijkt wel of we niet bestaan.’ ………Daarom is het tijd voor PINDA*. Een gids van Indisch Nederland voor iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal.
Een verhaal waarachter een complexe wereld schuilgaat. Waar de erfenis uit het koloniale verleden nog altijd doorwerkt. ‘Pinda?! Maar dat is een scheld- woord! Racistisch en kwetsend,’ vinden sommigen. ‘Onfatsoenlijk’, zou mijn tante Doortje zeggen.
Maar wat voor de een kwetsend is, is voor de ander een koosnaampje of zelfs een geuzennaam. Het Indische verhaal is heel divers en kent meerdere lezingen. In deze glossy zult u verhalen aantreffen waarmee u het niet altijd eens bent. Toch staan ze in PINDA*, omdat ze laten zien wat er speelt in Indisch Nederland.

Over PINDA*

In alle geledingen van de maatschappij hebben Indische Nederlanders hun sporen nagelaten. 

Er zijn meer schrijvers, wetenschappers, politici, artiesten, toneelspelers, theatermakers, filmers, modeontwerpers en sporters van Indische komaf dan we beseffen. Wie zijn zij? Welke Indische invloeden zijn als een stille kracht door de Nederlandse samenleving gegaan en hebben die mede vormgegeven.

Pinda* magazine leidt u als een gids van Indisch Nederland, voor
iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Door mensen die zelf banden hebben met voormalig Nederlands-Indië en Indonesië aan het woord te laten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Het verhaal van hun ouders, grootouders of overgrootouders, die ooit hun geboorteland verlieten om hier een
nieuw bestaan op te bouwen.

Bestel alvast

U kunt nu al uw exemplaar bestellen, u ontvangt het dan medio september rechtstreeks van de drukker, nog voordat PINDA* in de winkel ligt. Klik hier om te bestellen.

Ook interessant

Back to top button