Indah* kopen
Nieuws

Sneak preview: Adriaan van Dis over de stripversie van zijn roman ‘Familieziek’. Lees het in PINDA* – de glossy met een Indisch tintje. Bestel ‘m alvast

Dit is een deel van het artikel ‘De humane hand’ in PINDA*, de glossy met een Indisch tintje die medio september 2019 verschijnt.

door Adriaan van Dis illustraties Peter van Dongen

Ooit leende ik Peter van Dongen een aantal fotoalbums van mijn toen nog levende moeder als inspiratie voor een getekende versie van mijn roman Familieziek. Peter kopieerde niet alleen nauwgezet het interieur van het repatriantenhuis* van mijn jeugd, hij nam ook de vrijheid zijn eigen woonherinneringen aan mijn verhaal toe te voegen. Prima. Verstrippen lijkt wat dat betreft op verfilmen: vergeet het boek, verslind het, verteer het en maak van de stront goud. En dat deed Van Dongen, zonder mijn familie te kakken te zetten. Hij tekende de pijn van mijn verscheurde meneer Java – een schuldige overlever die in wanen leefde en zijn gezin meetrok in zijn gekte. En hij gaf beeld aan de fantasieën van diens bastaardzoon – een bange jongen zonder naam, die klaar wordt gestoomd voor de Derde Wereldoorlog. Die jongen ben ik min of meer en meneer Java staat voor mijn vader. Tot zijn dood vulde hij mijn leven – tien jaar lang slechts. Sindsdien leef ik in zijn schaduw. Misschien maakte Peter mijn vader wel menselijker dan hij was. Hoe dan ook: getekend is hij mij zelfs liever geworden. En nu draag ik hem als stripheld op het schermbeeld van mijn iPhone.

Over PINDA*, uit het voorwoord van Ricci Scheldwacht, hoofdredacteur

Scheldwoord of geuzennaam

In de periode 1945 – 1968 kwamen er zo’n 350.000 mensen uit Indië en Indonesië naar Nederland. Naast Indische Nederlanders of Indo’s waren dat totoks – Hollanders die vaak al generaties lang in de kolonie woonden. Ook Molukkers en peranakan Chinezen, die een bestaan in Indië hadden opgebouwd maakten de overtocht. Inmiddels zijn er meer dan een miljoen Nederlanders die banden hebben met Nederlands-Indië en Indonesië.……….Die enorme verscheidenheid maakt de groep voor de buitenwereld diffuus. Moeilijk te plaatsen. Of zoals in Indische kringen steeds luider wordt gemopperd: ‘Het lijkt wel of we niet bestaan.’ ………Daarom is het tijd voor PINDA*. Een gids van Indisch Nederland voor iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal.
Een verhaal waarachter een complexe wereld schuilgaat. Waar de erfenis uit het koloniale verleden nog altijd doorwerkt. ‘Pinda?! Maar dat is een scheld- woord! Racistisch en kwetsend,’ vinden sommigen. ‘Onfatsoenlijk’, zou mijn tante Doortje zeggen.
Maar wat voor de een kwetsend is, is voor de ander een koosnaampje of zelfs een geuzennaam. Het Indische verhaal is heel divers en kent meerdere lezingen. In deze glossy zult u verhalen aantreffen waarmee u het niet altijd eens bent. Toch staan ze in PINDA*, omdat ze laten zien wat er speelt in Indisch Nederland.

Over PINDA*

In alle geledingen van de maatschappij hebben Indische Nederlanders hun sporen nagelaten. 

Er zijn meer schrijvers, wetenschappers, politici, artiesten, toneelspelers, theatermakers, filmers, modeontwerpers en sporters van Indische komaf dan we beseffen. Wie zijn zij? Welke Indische invloeden zijn als een stille kracht door de Nederlandse samenleving gegaan en hebben die mede vormgegeven.

Pinda* magazine leidt u als een gids van Indisch Nederland, voor
iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Door mensen die zelf banden hebben met voormalig Nederlands-Indië en Indonesië aan het woord te laten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Het verhaal van hun ouders, grootouders of overgrootouders, die ooit hun geboorteland verlieten om hier een
nieuw bestaan op te bouwen.

Bestel alvast

U kunt nu al uw exemplaar bestellen, u ontvangt het dan medio september rechtstreeks van de drukker, nog voordat PINDA* in de winkel ligt. Klik hier om te bestellen.

Ook interessant

Back to top button