In PINDA*, oral history: ‘Meneer, heeft u hersens? En dan zei de slager: ‘Nou, ik hoop het wel.’
De meeste Indische Nederlanders maken de overtocht per boot. Hun vertrek naar hun nieuwe vaderland wordt lange tijd repatriëring genoemd. De uitleg daarvan is dat Indische Nederlanders teruggaan naar hun vaderland (patria). In werkelijkheid komen ze in een voor hen vreemd land.
Dat levert heel veel verhalen op, in PINDA* achtergronden en viermaal een oral history. Zoals die van Lien de Scheemaker. (Batavia, 1933) over de ‘andere eetgewoonten’. Foto – Armando Ello
Meer verhalen lezen: ‘Antara Nusa’ – levensverhalen van ouderen uit Indie’. (LM Publishers, 2018) van Yvette Kopijn i.s.m. Stichting Nusantara.
Dit is een deel van het artikel ‘De overtocht. Repatriëring of vlucht?’ in PINDA*
Bestel ‘m hier, digitaal (klik).
Over PINDA*
In alle geledingen van de maatschappij hebben Indische Nederlanders hun sporen nagelaten.
Er zijn meer schrijvers, wetenschappers, politici, artiesten, toneelspelers, theatermakers, filmers, modeontwerpers en sporters van Indische komaf dan we beseffen. Wie zijn zij? Welke Indische invloeden zijn als een stille kracht door de Nederlandse samenleving gegaan en hebben die mede vormgegeven.
Pinda* magazine leidt u als een gids van Indisch Nederland, voor
iedereen die nieuwsgierig is naar het Indische verhaal. Door mensen die zelf banden hebben met voormalig Nederlands-Indië en Indonesië aan het woord te laten en hen zelf het verhaal te laten vertellen. Het verhaal van hun ouders, grootouders of overgrootouders, die ooit hun geboorteland verlieten om hier een
nieuw bestaan op te bouwen.